Datorer & teknik
- Uppgifter
- Träffar: 2868
Nu har den utannonserats. Googles nya Nexus telefon tillverkat av LG heter som väntat Nexus 5.
Nexus 5 har Android 4.4 KitKat som OS och kommer att finnas i en 16GB version och en 32GB version*. För de som har ett mer estetisk intresse kan man notera att den kommer att finnas i svart eller vit.
Telefonen är tillgänglig i ett tiotal länder från och med idag den 1 november, däribland England och Tyskland. Sverige får dock vänta till mitten av november.
Grundpriset är $349 för 16GB versionen och $399 för 32GB versionen. Dock lär Nexus 5 bli något dyrare i Sverige, M3 skriver att rekommenderat pris för 16GB versionen kommer att landa på 4 500 kronor, vilket känns lite väl högt. Men jag misstänker att den blir tillgänglig till ett något bättre pris i de flesta butikerna.
Vad gäller prestande och teknik är det bland annat följande som gäller:
- Android 4.4 KitKat
- 16GB eller 32GB lagring och 2GB RAM
- Snapdragon 800TM 2.3GHz CPU
- 4.95" Full HD (1920x1080) skärm
- 4G och Dual-band Wi-Fi (2.4G/5G)
- Bluetooth 4.0 och NFC
- 8MP kamera med optisk bildstabilisering och 1.3MP frontkamera
- Trådlös laddning
* Tyvärr finns det som vanligt ingen SD-kortplats.
- Uppgifter
- Träffar: 1734
Royal TS är ett specialiserat verktyg för att hantera fjärråtkomst till servrar och klientdatorer via nätverk. Det finns en version för båda Windows och Mac OS X.
Royal TS stödjer Windows RDP , VNC och terminal (SSH, Telnet och Seriellport) anslutningar.
Man kan också övervaka prestandan på datorer i nätverket och starta externa program direkt i programmets fönster.
Man kan också ansluta mot webbsidor, vilket kan vara bra om man har switcher eller annan utrustning man vill hantera direkt ifrån samma gränssnitt som servrarna. Detta är dock bara ett skal som anropar Internet Explorer ock det finns en ganska stor begränsning i detta, då den inte tillåter tillgång till siter med self-signed cerficates. man kan inte ens välja "Jag förstår riskerna, släpp mig in i alla fall", som i FireFox.
Royal TS är shareware och kan användas gratis om man har 10 anslutningar eller mindre. Har man behov av att ansluta mot fler kan man köpa licenser med löpande uppdateringar från €25 och uppåt. Väl värt pengarna.
- Uppgifter
- Träffar: 2180
Jag har tidigare skrivit om text-redigeraren Programmer's Notepad här på bloggen.
Sedan dess har jag dock bytt till Notepad++. Notepad++ är också open source, men använder GPL-licensen till skillnad från Programmer's Notepad som använder revised BSD.
Programmer's Notepad verkar inte utvecklas längre då senaste versionen är från 2011, medan Notepad++ uppdateras löpande.
- Uppgifter
- Träffar: 7339
Det lät jag mig dock inte avskräcka av så efter lite googlande hittade jag kommandot som behövdes för att uppgradera från Karmic Koala - Ubuntu v.9.10 - till Lucid Lynx Beta 1. För de nyfikna ser det ut som så här:
update-manager -dDatorn informerade mig att: "New distribution release '10.04' is available. Click Upgrade and follow the on-screen instructions". Vilket jag självklart gjorde. Det skulle ta lite tid att ladda hem alla uppgraderingsfiler och göra de ändringar i systemet som var nödvändiga för själva uppgraderingen, så jag gick ned och tittade på TV och tog en sväng förbi datorn i reklampauserna för att svara på frågor och klicka på knappar. Var lite osäker på hur jag skulle svara med GRUB1, men valde att aktivera den för de partitioner med operativsystem, vilket ser ut att ha varit rätt val.
- Uppgifter
- Träffar: 8822
xplorer2 är en alternativ filhanterare för Windows, med ett standardutseende som är inspirerat av klassikern Midnight Commander.
Men med lite trixande kan det bli mer än bara ett alternativ till Windows Explorer/Utforskaren.
Om man behöver administrera datorer där användarna har begränsade rättigheter, måsta man i Windows XP logga ut och logga på som administratör för att kopiera, flytta, installera eller ändra rättigheter på filer och mapper. I Windows Vista och Windows 7 finns en annorlunda säkerhetsmotor, UAC, som gör ovan nämda operationer möjlige även om den inloggade användaren är begränsat. Dock måste man ange administratörs-användarnamn och lösenord för varje enskild operation vilket kan göra felsökning till en utdragen och plågsam affär. Med xplorer2 kan man göra allt detta lite smidigare.
Så här gör du för att få en fungerande administratörs-filhanterare (observera att jag kör med engelskt OS, men det borde inte vare svårt att följa dessa steg även på ett svenskt OS):
- Logga in som administratör
- Bläddra till mappen där xplorer2 är installerat, standard för lite versionen är C:\Program Files\zabkat\xplorer2_lite
- Högerklicka på själva xplorer2 programfilen (xplorer2_UC.exe) och välj Create Shortcut
- Högerklicka på den nyskapade genväg och döp om den till t.ex. x2
- Högerklicka ännu en gång på genvägen och välj Properties –> Advanced
- I dialogrutan Advanced Properties bockar du för Run as administrator och klickar OK
- Dra och släpp genvägen i Windows-mappen
- Logga ut och logga in som en begränsat användare
- Tryck Windows-tangent+R eller gå till Start-menyn och Run…
- Skriv x2 i dialogrutan och klick OK
- Om allt har gått bra, skall du nu få en dialogruta där du matar in administratörens användarnamn och lösenord för sedan att få upp ett xplorer2 fönster som tillåter dig att hantera filer, (av)installera program eller felsöka samtidigt som du kan se hur dina ändringar påverkar den inloggade användare.
Observera att UAC måste vara aktiverat i Vista och Windows 7 för att detta skall fungera, om UAC är avaktiverat startar x2 bara xplorer2 med samma rättigheter som den inloggade begränsade användaren.
Vista och Windows 7 vill fortfarande ge UAC-varningar för vissa operationer t.ex. programinstallation, men då du kör med administratörsrättigheter behöver du inte ange användarnamn och lösenord men bara klicka OK.
xplorer2 finns i en gratisversion för hemmabruk och skolor och en kommerciell version med utökad funktionalitet för $29.95. Du kan jämföra de olika versioner och ladda hem xplorer2 på Zabkats hemsida.