Det finns en ny TV-trailer ute för Duncan Jones Warcraft-filmatisering. Filmen är baserat på Blizzards WarcraftRTS-spelserie och World of WarcraftMMORPG. Ska man döma från trailern är känslan och utseendet från spelen mycket troget överförd till filmmediet. Det är gripflygning, maffiga och inte specielt praktiska rustningar och vapen som gäller, samt orchar stora som hus! Inga försök till realism här inte!
Enligt trailern har Warcraft premiär 10 juni i år, men på SF Bios hemsida ska den ha premiär den 27 maj, kanske Europa får se den tidigare än USA.
Det var länge sedan jag senast var i Stephen Kings Midworld med Roland, Eddie, Susannah, Jake och Oy. Nu var det dock dags igen.
The Wind Through the Keyholegavs ut i 2012. Åtta år efter The Dark Tower avslutade själva Dark Tower-serien. Kronologiskt utspelar den sig dock mellan bok fyra, Wizard and Glass, och bok fem, Wolves of the Calla.
Tematiskt har The Wind Through the Keyhole likheter med just Wizard and Glass, då det handlar om en ramberättelse där huvudstoryn om resan mott det mörka tornet avbryts av ett tillbakablick till Rolands ungdomsår. Därutöver berättar den unga Roland i sin tur en klassisk historia från sin egen uppväxt i tillbakablicken.
På vägen mot det mörka tornet blir Rolands Ka-Tet tvungen att söka skydd från en annalkande storm och medan de väntar på att stormen ska lägga sig berättar Roland om ett av hans första uppdrag som gunslinger.
Kickstarter är ett fantastiskt sätt att upptäcka nya intressanta projekt och produkter.
Själv har jag sponsrat ett 60-tal projekt och med enstaka undantag har dessa kommit mål och levererat en färdig produkt i slutänden. Dock har de flesta projekten försenats, vissa någon månad och enskilda större projekt uppemot ett år.
Det är tyvärr inte alla projekt som lyckas komma i hamn. Vissa uppnår helt enkelt inte finansieringsmålen vilket betyder att ingen av de reserverade pengarna kommer att lämna sponsorernas konton eller kreditkort. Andra projekt däremot uppnår målen med råge och riskerar då att bli offer för sin egen succés. Det är inte alla som förstår hur man skalar upp ett projekt från ett par hundra enheter till tio- eller kanske även hundratusentals enheter.
Ett projekt som gick snett är ZANO, ett ambitiöst projekt som siktade på att ge sponsorer en autonom drönare/quadcopter med kamera och avancerat mjukvara för delning av video och bilder på sociala nätverk. Med ett initialt finansieringsmål på £125 000 slutade det med att över 12 000 sponsorer donerade £2 335 119 (mer än 30 000 000 SEK) för att projektet skulle bli verklighet. I slutänden levererades 600 drönare varav många gick till personer som hade förbeställt via PayPal i stället för Kickstarter-sponsorerna. Och ingen av dessa 600 drönare fungerade ens tillnärmelsevis enligt beskrivningen i Kickstarter-kampanjen.
Anita Sarkeesians webbvideoserie Tropes vs Women in Video Games har nämnts i bloggen tidigare.
Senaste avsnittet - Strategic Butt Coverings - är ute nu och handlar om hur speldesigners tenderar att framhäva och (över)sexualisera kvinnliga karaktärers rumpor medan manliga karaktärers rumpor ofta täcks av långa rockar eller inte ens syns i bild. Samma mönster går att hitta även i reklammaterialet för video- och datorspel.