Kickstarter är ett fantastiskt sätt att upptäcka nya intressanta projekt och produkter.
Själv har jag sponsrat ett 60-tal projekt och med enstaka undantag har dessa kommit mål och levererat en färdig produkt i slutänden. Dock har de flesta projekten försenats, vissa någon månad och enskilda större projekt uppemot ett år.
Det är tyvärr inte alla projekt som lyckas komma i hamn. Vissa uppnår helt enkelt inte finansieringsmålen vilket betyder att ingen av de reserverade pengarna kommer att lämna sponsorernas konton eller kreditkort.
Andra projekt däremot uppnår målen med råge och riskerar då att bli offer för sin egen succés. Det är inte alla som förstår hur man skalar upp ett projekt från ett par hundra enheter till tio- eller kanske även hundratusentals enheter.
Ett projekt som gick snett är ZANO, ett ambitiöst projekt som siktade på att ge sponsorer en autonom drönare/quadcopter med kamera och avancerat mjukvara för delning av video och bilder på sociala nätverk. Med ett initialt finansieringsmål på £125 000 slutade det med att över 12 000 sponsorer donerade £2 335 119 (mer än 30 000 000 SEK) för att projektet skulle bli verklighet. I slutänden levererades 600 drönare varav många gick till personer som hade förbeställt via PayPal i stället för Kickstarter-sponsorerna. Och ingen av dessa 600 drönare fungerade ens tillnärmelsevis enligt beskrivningen i Kickstarter-kampanjen.
Journalisten Mark Harris fick i uppdrag av Kickstarter själva att undersöka vad som hade blivit fel och resultatet är en fascinerande artikel på Medium om ett projekt med allt för stora ambitioner och för lite realitetsförankring. Harris ser inga tecken på försök till bedrägeri eller liknande, bara ett team som har tagit sig vatten över huvudet och inte klarar av den uppgift de har tagit på sig.
Reedman now admits that Torquing did not show an operational Zano at CES because it simply wasn’t ready. “Consumers expect to see a fully functional, everything working consumer product,” he says. “Zano wasn’t at that stage at that point. With that sort of publicity, you make one mistake, and that’s the end of the product.”
Själv tänker jag på The Buccaneer, en 3D-skrivare, som i juni 2013 gick i mål med nästan $1,5 miljoner av ett mål på $100 000. Gymnasieskolan jag jobbar på var med-sponsor och till en början såg allt bra ut. Som tiden gick visade uppdateringarna dock att massproduktionen av skrivarna var drabbade av en hög felfrekvens vilket betydde fördröjningar och missade mål. Slutligen kom beskedet att företaget bakom, Pirate3D var tvungna att söka ytterligare investeringar. Enligt Pirate3D ska alla sponsorer få sin skrivare, det finns dock inte längre några specifika datum för när det kan tänkas hända.
- HT till A VC