Tyrants of the Underdark på SMASHs 5-årskalas
På SMASHs 5-årskalas fick jag chansen att spela Wizards of the Coasts nya D&D-baserade brädspel Tyrants of the Underdark. Tematiskt utspelar det sig i Forgotten Realms Underdark som är hemvist för Drow-samhället, men som i ett annat av WotCs brädspel, Lords of Waterdeep1, känns temat inte direkt essentiellt för för spelet.

TotU är en deck-builder med en area-control-komponent i form av ett centralt bräde som representerar olika distrikt i Underdark - har man läst några av R.A. Salvatores Drizzt Do’Urden-böcker känner man igen platser som Menzoberranzan och Gauntlgrym.

 

I TotU finns det två valutor: Influence/Inflytande och Power/Makt och man börjar spelet med tio kort i sitt deck; sju nobles med en Influence och tre soldiers med en Power. Influence påverkar primärt dina kort, det är vad som behövs för att köpa nya och starkare kort till ditt deck från ett centralt market deck som alla spelara kan handla ifrån. Power å andra sidan ger dig möjlighet att manipulera centerbrädet. Du kan placera ut egna trupper, döda neutrala eller motspelarnas trupper eller skicka hem spioner som har placerats ut på dina distrikt. Många av de avancerade korten som går att köpa under spelets gång har effekter ut över bara att ge mer Influence eller Power. Vissa kort tillåter dig att placera ut spioner på fiendemark, ersätta fiendetrupper med dina egna eller befordra kort från ditt deck - detta tar bort kort från decket och ökar oftast deras poängvärde inför poängberäkningen i slutet.

Spelet går in i sitt slutskede antingen när en spelare placerar ut sin sista trupp på brädet eller när sista kort i market deck vänds upp och spelet är slut när alla spelare har gjort samma antal drag. Därefter är det poängräkning. Du får VP (victory points/segerspoäng) för distrikt du kontrollerar (flest trupper) plus bonus för total kontroll (ensam på distriktet och alla platser fyllda), du får poäng för kort i ditt deck och kort som har befordrats, hur många fiendetrupper du har besegrat och slutligen VP som har delats ut under spelets gång från till exempel total kontroll av distrikt eller korteffekter.

Temat känns som sagt inte jättemycket i själva spelandet och du kan lätt glömma bort det och fokusera på mekaniken i spelet trots illustrationerna och texten på korten.

Det finns några olika väger till seger: Du kan fokusera på militär dominans och försöka utrota dina motståndare, du kan försöka konsolidera dig i ett begränsat område och försöka skapa total kontroll i alla distrikt du sitter på, du kan trimma ditt deck via befordran och satsa på snabb rotation och mycket poäng från dina befordrade kort osv.

Jag tycker det var roligt och det finns tydligen möjlighet att justera svårigheten med ett alternativt market deck med andra, mer avancerade kort. Spelar det gärna igen


1. Tyrants of the Underdark och Lords of Waterdeep är båda designade av Peter Lee och Rodney Thompson, men till TotU fick de hjälp av Andrew Ween

Sök